Müfide MKB Ambassadeur NL

Er bestaat voor alles een aparte dag: een Dag van de Bouw, Secretaressedag, Moederdag. Maar er was nog geen ‘Dag van de Ondernemer’. En dit terwijl er in Nederland ruim 1,5 miljoen ondernemers zijn die met hun bedrijf van enorme toegevoegde waarde zijn voor ons land. Ondernemers creëren immers groei, banen en welvaart. 

MKB-Nederland vindt dat ondernemers respect verdienen voor hun inzet en dat er een moment moet zijn waarop aandacht wordt gegeven aan het belang van ondernemers voor Nederland. Een dag waarop ondernemers worden bedankt voor hun durf en doorzettingsvermogen. De start van een traditie om het ondernemerschap te vieren, ondernemers te bedanken en in het zonnetje te zetten.

Daarom heeft MKB-Nederland vanaf 2016 elke derde vrijdag van november uitgeroepen tot ‘Dag van de Ondernemer’.
In 2017 vieren wij de tweede Dag van de Ondernemer op vrijdag 17 november.

De Dag van de Ondernemer vindt plaats in de Global Entrepreneurship Week, een wereldwijd initiatief ter promotie van het ondernemerschap. In meer dan 150 landen staat in de derde week van november het ondernemerschap centraal. MKB-Nederland slaat op deze vrijdag de handen ineen met haar Belgische zusterorganisatie Unizo, de initiatiefnemer van de Vlaamse ‘Dag van de Ondernemer’.

Samen maken we deze dag groot

De Dag van de Ondernemer is voor alle ondernemers. Samen maken we deze dag groot. MKB-Nederland vraagt haar netwerk van brancheorganisaties, lokale verenigingen, gemeenten, Eerste en Tweede Kamerleden, bewindspersonen, kennispartners en nog vele anderen om op vrijdag 17 november de ondernemer in het zonnetje te zetten.

 

Hieronder het interview met Müfide.

 

“Ik dacht: ik begin voor mezelf”

Wie is Müfide Halaceli

57 jaar, eigenaresse Müfide Hair & Art, Hengelo en Enschede, met naast kapsalon ook spa-afdeling en Hair Academy. 5 medewerkers. Opleiding: modevakschool, kappersopleiding, ondernemersopleiding. Verantwoordelijk voor bijzondere kunstprojecten zoals een remake van de Nachtwacht “met uitsluitend krachtige vrouwen.”

Als jonge vrouw, met een diploma van de modevakschool op zak, droomde Müfide Halaceli van een carrière als couturier. Maar in Nederland begin jaren tachtig zag ze vooral spijkerbroeken en t-shirts om zich heen. Het werd daarom de kappersschool. Dat ging niet zonder slag of stoot. “Ik moest stage lopen, maar kreeg nergens een plek. Ik was al 23, een late leerling en moeder van twee kinderen. Dat schrok werkgevers af.” Extra gemotiveerd ging Müfide zelf “continue oefenen en aan wedstrijden mee doen”. Toen ze eindelijk een baan kreeg bleek ze het vak zo goed onder de knie te hebben dat ze in 1990 bij de Wereldkampioenschappen in Rotterdam de tweede prijs won voor progressief kapsel. “Heel blij kwam ik er de zaak mee binnen. Mijn baas vond het echter ‘een momentopname’.” De spreekwoordelijke druppel. “Ik dacht: ik begin voor mezelf.” Geen moment spijt heeft Müfide ervan. “Ik opende op 18 oktober 1990. Voor de Kerst had ik al vier medewerkers!”

Naar een hoger niveau

Ondernemer word je niet zomaar, vindt Müfide. Zelf heeft ze een ondernemersopleiding gevolgd. Helaas is dat nu wel anders. “Iedereen die een schaar vast kan houden mag een eigen zaak beginnen. Vakmanschap is niet meer belangrijk, alleen nog geld verdienen.” Het gevolg: kapperszaken komen als paddenstoelen op, maar vele leggen binnen zes maanden weer het loodje.

Müfide doet naar eigen zeggen veel om het vak naar een hoger niveau te tillen. Haar werk wordt tentoongesteld in musea, galeries en gepubliceerd in bladen. “Je moet blijven innoveren. Ik kijk naar wat er speelt in de branche. In Nederland, maar ook wereldwijd. Ik lees alle bladen over het vak, over ondernemerschap. En vergeet ook internet en social media niet!” Müfide doet ook graag mee aan bijzondere evenementen. Ze werkt daarnaast veel samen met modeontwerpers als Mart Visser of Monique Collignon.” Een recent project is het nabootsen van de Nachtwacht, “met uitsluitend krachtige vrouwen”. Dat werk hangt nu in het Dutch Art Centre in Londen. Vrouwen aan de top hebben het moeilijker dan mannen. Niet iedereen heeft het geluk zoals ik dat de man voor de kinderen wilde zorgen.
Een dag is goed voor Müfide als klanten “als een pauw de deur uitgaan. Als ze zeggen: ga je gang maar, doe maar wat jij denkt dat bij me past. Dat vertrouwen is het ultieme compliment.”

Quote: Ik ben ambassadeur voor de Dag van de Ondernemer omdat ik me altijd heb afgevraagd waarom die dag er nog niet is. Het mkb is de ruggengraat van de economie! Daar mag je best een dag bij stilstaan.

Quote: Ik bedank op de Dag van de Ondernemer: Gillian Tans, de CEO van Booking.com. Sinds 2002 is zij directeur en onder haar leiding is het bedrijf uitgegroeid en actief in 173 landen. Zij geeft vrouwen in haar bedrijf kansen en moedigt ook andere vrouwen aan carrière te maken. Een goed voorbeeld.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Bekijk hier het privacybeleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten